Prosty nawyk ratuje życie.
Ściągnij kurtkę zanim zapniesz pasy!

VOLVO WADOWSCY x MY SAFE HUG

Zimą większość z nas rusza w drogę w puchowych kurtkach i grubych płaszczach.
To naturalne — jest zimno, chcemy jak najszybciej znaleźć się w cieple samochodu.
Problem polega na tym, że to właśnie ta chwila pośpiechu uruchamia mechanizm ryzyka,
którego konsekwencje mogą być dramatyczne.

Aż 83% kierowców i 92% rodziców popełnia ten sam błąd i naraża życie

Badania* przeprowadzone przez Volvo pokazują, że zimą popełniamy błąd, który realnie zagraża życiu — zapinamy pasy na grubą kurtkę lub płaszcz.

Robi tak aż 83% kierowców, zwykle nie zdając sobie sprawy, że zimowa odzież osłabia działanie pasów, tworzy luz między pasem a ciałem i może ograniczać swobodę ruchów podczas prowadzenia.

Jeszcze większy problem dotyczy dzieci: 92% rodziców przewozi je w fotelikach w zimowych puchowych i watowanych kurtkach lub grubych kombinezonach, co dodatkowo zmniejsza poziom ochrony.

Prawidłowo zapięte pasy redukują ryzyko śmierci w wypadku o 65%

W fotelikach pasy są zaprojektowane tak, żeby kontrolować ruch dziecka przy określonym, realnym napięciu pasów. Jeśli wypełnienie grubej, puchowej kurtki kompresuje się w pierwszej fazie zderzenia powstaje dodatkowy luz i wtedy ciało dziecka przemieszcza się dalej niż przewiduje konstrukcja zabezpieczeń. Dlatego przy większych prędkościach dziecko może wypaść z pasów. Tymczasem, jak przypomina Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego, prawidłowo zapięte pasy redukują ryzyko śmierci w wypadku o 65%, a w połączeniu z poduszkami bezpieczeństwa – jeszcze skuteczniej chronią pasażerów.

100% krakowska produkcja, stworzona z myślą o bezpieczeństwie najmłodszych

Ponczo samochodowe MySafeHug

MySafeHug to ponczo zaprojektowane tak, by dziecko było bezpieczne i wygodnie podróżowało o każdej porze roku. Konstrukcja umożliwia prawidłowe prowadzenie pasów bezpośrednio po ciele, co zapewnia maksymalną ochronę w trakcie jazdy.

Podczas wsiadania i wysiadania nie trzeba zdejmować kurtki — ponczo ułatwia cały proces, a maluch od razu trafia do fotelika w odpowiednich warunkach. Dwa suwaki pozwalają szybko odchylić tył i swobodnie dociągnąć pasy, a boczne zamki pomagają przekształcić ponczo w kurtkę i chronią przed zimnem.

Testy w Centrum Szkoleniowym Volvo

To symulacja dynamiczna z wykorzystaniem profesjonalnej pochylni testowej symulująca zderzenie czołowe z prędkością ok. 10–12 km/h (typowa prędkość dojazdu do pasów lub świateł)

Miejsce i cel testu

Testy przeprowadzono w Centrum Szkoleniowym Volvo pod Warszawą, na profesjonalnej pochylni testowej symulującej nagłe zderzenie przy prędkości ~10–12 km/h (typowa prędkość dojazdu do pasów lub świateł). Celem było edukacyjne i poglądowe pokazanie, jak zachowują się pasy bezpieczeństwa i uprząż fotelika, gdy dziecko jest zapięte w grubą kurtkę vs. zapięte bez kurtki (np. w ponczo). To demonstracja w warunkach kontrolowanych — nie jest homologowanym crash-testem i nie zastępuje oficjalnych badań na torze zderzeniowym.

Warunki i metoda

Testy wykonywano w powtarzalnych warunkach przy użyciu pochylni, by uzyskać powtarzalny impuls odpowiadający typowemu miejskimu zdarzeniu (hamowanie/uderzenie przy 10–12 km/h).
Użyto dociążonych lalek odzwierciedlających proporcje ciała małych dzieci: lalka 54 cm (ok. 2–3 mies.; masa ~3 kg z dociążeniem proporcjonalnym) i lalka 64 cm (ok. 6–9 mies.; dociążona do masy odpowiadającej realnemu dziecku). Zwrócono uwagę na odpowiednie dociążenie głowy (u niemowląt głowa stanowi dużą część masy ciała).
Foteliki: testy wykonano w fotelikach z uprzężą 5-punktową, w wariantach tyłem i przodem do kierunku jazdy. (Wariant przodem użyty świadomie w celach edukacyjnych; małe dzieci powinny być przewożone tyłem jak najdłużej).
Każda próba była powtarzana i dokumentowana fotograficznie/wideo, aby porównać zachowanie manekinów i działania uprzęży.

Co testowaliśmy — scenariusze

Dziecko zapięte w grubą kurtkę (standardowy sposób praktykowany przez rodziców).
Dziecko zapięte bez kurtki — ubranie cienkie / ponczo (np. MySafeHug) założone dopiero po zapięciu pasów.

Główne obserwacje i wyniki 

  • W każdej próbie, gdy lalka była zapięta w kurtce, po symulacji pojawiał się wyraźny luz pod uprzężą — w wielu przypadkach możliwe było wsunięcie dłoni pod pas po zjeździe.
  • Pasy wyglądające „na napięte” przed testem nie zapewniały realnego podparcia ciała: siła najpierw kompresowała kurtkę, a nie ciało, co opóźniało przejęcie ładunku przez uprząż. Skutkiem było większe przemieszczenie lalki w foteliku — w niektórych próbach manekin wychylał się wyraźnie do przodu, zbliżając się do krawędzi fotelika.
  • Wariant z ponczo/bez kurtki: w każdej próbie pasy przylegały bezpośrednio do ciała lalki i manekiny pozostawały stabilnie w foteliku — brak wsuwalnego luzu, brak wymuszonego przemieszczenia do przodu.
  • Testy objęły także warianty tyłem i przodem: choć fotelik jako element konstrukcyjny działał zgodnie z założeniami, pozycja przodem + kurtka + luźne pasy zwiększała ryzyko przemieszczenia się dziecka.
  • Kurtka kompresuje się pod wpływem siły, tworząc przestrzeń między uprzężą a ciałem. Pasy najpierw oddziałują na odzież, a dopiero potem na ciało — występuje opóźnienie w przejęciu siły. Opóźnienie to pozwala, by głowa i tułów wykonały większy ruch wahadłowy → wzrost sił działających na szyję i głowę oraz większe przemieszczenia punktów kontaktu (ramiona, biodra). U niemowląt duży udział masy głowy potęguje te efekty. Efekt praktyczny: uprząż nie pełni swojej funkcji ochronnej w takim układzie, mimo pozornego poprawnego zapięcia.

Użyte manekiny i ich znaczenie

Dwie lalki odwzorowujące niemowlę i starsze niemowlę z odpowiednim dociążeniem, zwłaszcza głowy — to istotne, bo u małych dzieci głowa stanowi relatywnie dużą część masy. Dzięki temu symulacja oddaje realne rozkłady sił i dynamikę ruchu.

Ograniczenia i zastrzeżenia

To nie jest homologowany crash-test ani test zgodny z normą ECE R44/R129. Nie użyto Q-dummy; użyto dociążonych lalek o realnych proporcjach.

Prędkość 10–12 km/h odpowiada typowemu miejskimu zdarzeniu (dojazd do pasów/ świateł), a nie zderzeniu przy 50 km/h. Wyniki mają charakter edukacyjny i poglądowy — pokazują mechanizm utraty funkcji pasów przy przewożeniu dzieci w grubych kurtkach.
Wnioski praktyczne i zalecenia (eksperckie, wynikające z obserwacji)

Zapinaj pasy bez kurtki — najpierw uprząż/dolny pas dociągamy bezpośrednio do ciała dziecka, a dopiero potem okrywamy je ponczem/kocykiem.

Ponczo samochodowe (np. MySafeHug): w testach nie zakłócało pracy pasów — uprząż przylegała do ciała, manekiny pozostawały stabilne. Ponczo umożliwia szybkie okrycie dziecka po prawidłowym zapięciu.
Dzieci powinny jeździć tyłem jak najdłużej; pokazaliśmy edukacyjnie, że pozycja przodem w połączeniu z kurtką i luźnymi pasami zwiększa ryzyko przemieszczenia.

Sprawdzaj, czy po zapięciu pasów nie da się wsunąć dłoni pod uprząż — jeśli można, to pas nie pełni swojej funkcji.

Nasza kontrolowana symulacja w Centrum Szkoleniowym Volvo pokazuje powtarzalny efekt: przewożenie dziecka w grubej kurtce powoduje powstawanie luzu w uprzęży i istotne zwiększenie ryzyka przemieszczenia, nawet przy niewielkich prędkościach typowych dla ruchu miejskiego. Z kolei rozwiązania pozwalające na zapinanie pasów bezpośrednio na ciele (np. ponczo MySafeHug) zachowują funkcję uprzęży i istotnie poprawiają stabilność dziecka w foteliku. Demonstracja ma charakter edukacyjny — jej celem jest zmiana zachowań, które realnie przekładają się na bezpieczeństwo najmłodszych.

* Badanie zrealizowane na zlecenie Volvo Car Poland z instytutem badawczym Ariadna metodą wywiadów internetowych na reprezentatywnej grupie ponad 1000 aktywnych kierowców w Polsce (październik-listopad 2024).

Zachęcamy do zapoznania się z innymi publikacjami na ten temat:

1. ADAC warnt: Keine dicke Winterjacke im Auto
Data publikacji: 04.12.2023 r.
Crash-test ADAC wykazał, że pas bezpieczeństwa zapięty na grubą zimową odzież jest luźny i przy nawet niewielkiej kolizji (16 km/h) pas biodrowy wbił się głęboko w brzuch dziecka, co może spowodować poważne obrażenia organów wewnętrznych i zagrażać życiu.

2. Tjocka kläder kan försämra barnens säkerhet i bilen – Folksam (szwedzka firma ubezpieczeniowa),
Data publikacji: 23.02.2016 r.
Wyniki pokazują, że luźniejszy pas na klatce piersiowej powoduje wyższe wartości pomiarów w obrębie szyi, klatki piersiowej i głowy. Siła działająca na szyję wzrosła o 14%, przyspieszenie w klatce piersiowej wzrosło o 62%, a przyspieszenie w głowie o 26%. Głównym powodem do obaw jest ryzyko obrażeń szyi i głowy. Drugi test z luźniejszym pasem biodrowym również doprowadził do podślizgu, tzn. manekin wślizgnął się pod pas.

3. Winter Driving Tips (Car Seats) – NHTSA (Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu USA), 2021. Oficjalne wytyczne NHTSA podkreślają, że grube zimowe kurtki tworzą dodatkowy luz pod pasami uprzęży fotelika, powodując zbyt luźne zapięcie i narażając dziecko na uraz w razie wypadku.

4. Winter Car Seat Safety Tips: Keeping Kids Safe & Warm – American Academy of Pediatrics
Data publikacji:25.02.2025 r.
AAP ostrzega, że w razie zderzenia puchowa kurtka momentalnie się spłaszcza pod wpływem siły, pozostawiając luz pod uprzężą. Dziecko może wysunąć się spomiędzy pasów i zostać wyrzucone z fotelika, bo pasy nie trzymają go już wystarczająco mocno.

Nie znalazłeś wymarzonego auta? Napisz do nas lub zadzwoń Gaj (12) 444 54 44 | Kraków (12) 415 27 00

Zapytaj o szczegóły

Odezwiemy się do Ciebie w ciągu 2 godzin
(w godzinach pracy salonu).

* Pola obowiązkowe

Wpisz swoje imię
Wpisz swoje nazwisko
Wpisz swój numer telefonu
Wpisz prawidłowy adres e-mail (np. jan.kowalski@workmail.com)
Wybierz kategorię
Wpisz wiadomosc

Administratorem Twoich danych osobowych pozostawionych w związku z wiadomością będzie Dom Volvo Car sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Puławskiej 558/560 (02-884 Warszawa). Więcej ›

Twoje dane osobowe będą przez nas przetwarzane w celu: obsługi sprawy, w związku z którą do nas piszesz. W zależności od przedmiotu przedstawionej sprawy może zaistnieć różna podstawa prawna przetwarzania Twoich danych osobowych. Podstawą prawną przetwarzania może być art. 6 ust. 1 lit. b) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) tj. wiążąca nas umowa lub podjęcie działań przed zawarciem umowy, jeżeli sprawa w związku z którą z nami się kontaktujesz dotyczy łączącej nas umowy lub podjęcia działania na Twoje żądanie przed zawarciem umowy. Podstawą prawną przetwarzania może być również art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, tj. nasz prawnie uzasadniony interes polegający na możliwości udzielania odpowiedzi na kierowane pytania lub przekazywaniu informacji, jeżeli piszesz do nas np. w celu uzyskania informacji o naszych produktach, czy ofercie, a także art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, tj. ciążący na nas obowiązek prawny, jeżeli sprawa, w związku z którą z nami się kontaktujesz, wynika z obowiązujących przepisów prawa, np. w momencie, gdy piszesz do nas z prośbą o realizację prawa, które przysługuje Tobie na mocy przepisów o ochronie danych osobowych. Będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe również w celu poprawy jakości świadczonych usług, w szczególności obsługi posprzedażowej. Podstawą prawną przetwarzania w tym celu jest art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, tj. nasz prawnie uzasadniony interes polegający na możliwości udoskonalania świadczonych przez nas usług, w tym poprawy działania naszego biura obsługi klienta. Ponadto będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe w celu możliwości ustalania, dochodzenia i obrony przed roszczeniami, który stanowi nasz prawnie uzasadniony interes. Podstawą prawną przetwarzania w tym celu jest art. 6 ust. 1 lit. f) RODO.

Przysługuje Tobie prawo do: dostępu do treści Twoich danych oraz prawo ich sprostowania, przeniesienia, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także - w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO - prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.

Więcej informacji na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz tutajMniej ‹

Więcej › Jeżeli wyrazi Pan/Pani zgodę, Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane przez administratora - Volvo Car Poland sp. z o.o., Warszawa (02-884), ul. Puławska 558/560 (VCP), na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w celu marketingu bezpośredniego produktów i usług marki Volvo, takich jak samochody, części i akcesoria, usługi Volvo Car Financial Services oraz inne usługi dostępne w sieci Volvo. Informujemy, że: podanie danych jest dobrowolne; może Pan/Pani w każdej chwili wycofać zgodę (w tym przy użyciu danych kontaktowych administratora lub inspektora ochrony danych), przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; z inspektorem ochrony danych VCP może się Pan/Pani skontaktować przy użyciu adresu mailowego: globdpo@volvocars.com; odbiorcami Pana/Pani danych osobowych mogą być podmioty świadczące usługi na rzecz VCP, w tym: dostawcy usług marketingowych i IT, autoryzowani dealerzy Volvo, podmioty z grupy kapitałowej Volvo oraz partnerzy oferujący produkty Volvo Car Financial Services (np. kredyty, leasingi i ubezpieczenia); dane osobowe będą przechowywane przez czas potrzebny do realizacji naszych celów marketingowych lub do momentu skutecznego wycofania przez Pana/Panią zgody na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych w tym celu; przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i przeniesienia (wniosek o realizację tych uprawnień można złożyć pod adresem: https://www.volvocars.com/pl/subject-rights-request-form), a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych; Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane również w formie profilowania online i profilowania społecznościowego, które będzie polegało na zbieraniu i agregowaniu Pana/Pani danych w celu stworzenia profilu klienta i przedstawiania materiałów reklamowych i ofert lepiej dostosowanych do Pana/Pani potrzeb. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych w sieci Volvo zamieściliśmy na stronie: polityka prywatności. Mniej ‹
To pole jest obowiązkowe
Zaznacz formę kontaktu
Zaznacz formę kontaktu

1 Zgoda konieczna, aby Volvo Car Poland sp. z o.o. mogła przetwarzać Pana/Pani dane osobowe w celach marketingowych i miała możliwość przekazywania Panu/Pani treści o tym charakterze.

2 Zgoda konieczna, aby Volvo Car Poland sp. z o.o. mogła przekazywać Panu/Pani treści marketingowe poprzez kontakt telefoniczny w formie połączeń głosowych.

3 Zgoda konieczna, aby Volvo Car Poland sp. z o.o. mogła przekazywać Panu/Pani treści marketingowe poprzez wiadomości e-mail/SMS.

Bez zgody oznaczonej 1 oraz co najmniej jednej ze zgód oznaczonych 2 i 3 nie będziemy mogli przekazywać Panu/Pani treści dotyczących produktów oraz usług marki Volvo wskazanymi powyżej kanałami komunikacji.

Dealer WADOWSCY otrzymał twoją wiadomość

Wszystko poszło zgodnie z planem. Nasz pracownik skontaktuje się z Tobą w ciągu 2 godzin
(w godzinach pracy salonu).